אחרי מספר שנים באקדמיה ובגולה הדוויה, הבנתי שבשלב ב' אני רוצה לחזור לכור מחצבתי: החינוך הבלתי פורמלי ואבק הדרכים של הארץ הזאת. להמשך קריאה והפוסטים הנוספים...

הצעה למפגש מש"צים מקוון ראשון בימי קורונה

להורדת קובץ PDF

הקדמה

להלן הצעה למתווה מפגש מקוון ראשון עם אשכול המש"צים על מנת לשמור איתם על קשר, לקיים את המסגרת האשכולית, לסייע להם עם חוסר הוודאות האופף את כולנו בימים אלו, ולהכין את הקרקע לפעילות האשכול בשבועות הבאים. המפגש תוכנן על מנת לענות על צרכים פסיכולוגיים-חברתיים של הקבוצה באמצעות שיתוף רגשי וצמצום אי-הוודאות והניח מסד ארגוני להמשך עבודה בעתיד הקרוב. המפגש הסינכרוני התאפשר באמצעות אפליקציית זום (Zoom) (ראו הסבר של איתי פלנט על השימוש באפליקציה באתר מרכז נע"מ). בכל שלב משלבי תכנית המפגש להלן ישולבו מספר דגשים, התרשמויות ולקחים מהביצוע בפועל.

בטרם המפגש

ראשית הודענו לכלל האשכול שנקיים מפגש אשכולי ווירטואלי וקבענו מועד. ביקשנו מכולם להוריד את אפליקציית זום מבעוד מועד ושלחנו קישורים להורדה (קישור להורדת האפליקציה ב-App Store עבור iPhone; קישור להורדת האפליקציה ב-Google Play עבור אנדרויד). כחצי שעה לפני המפגש שלחנו תזכורת נוספת ובקבוצת הוואטסאפ האשכולית שלחנו את ההזמנה למפגש.

מצד המנחה הכנו מראש את היישומים הנוספים בהם התעתדנו להשתמש במפגש (mentimeter, Padlet טופס גוגל, מצגת Power Point) ודאגנו שיהיו פתוחים על המחשב מראש.

מהלך המפגש:

התארגנות ופתיחה 5 דקות

המתנה לכל המתחברים, ווידוא שמע ותמונה, ברכות וקבלת פנים.

דגשים והתרשמויות: בשלב זה חשוב היה לנו להראות למש"צים את החלל בו אנו נמצאים: מה יש בחדר העבודה, ספרים על המדף. ילדינו שנכנסו פנימה לא היוו "הפרעה" או מבוכה (כמו בסרטון המבדח למטה), אלא הציגו עצמם ואמרו שלום. הערנו לתלמידה אחת לשנות את זווית המצלמה כדי שהמנורה מאחוריה לא תסנוור ולאחרת הערנו על הארון שמאחוריה שדמה לארון של מש"צית אחרת – אינטראקציה לשבירת קרח ויצירת תחושת נינוחות. דקות ספורות אלו נתנו את הטון למפגש כולו.

פעילות פתיחה: שיח רגשי (10 דקות)

כדי להתחיל שיח רגשי על המצב בו אנו נמצאים נשתף את המש"צים באמצעות התכונה המובנית בזום בדפדפן, עליו יש להכין מבעוד מועד שאלה ביישום יצירת ענן המילים מנטימטר (Mentimeter) כגון: "במילה אחת, איך אתם מרגישים?"  (להסברים אודות מנטימטר ראו באתר "כלים קטנים גדולים"). לאחר שהמש"צים יענו על השאלה יתגבש ענן המילים ויהווה נקודת מוצא לשיח רגשי ובו שאלות כגון "כיצד אתם מרגישים?", "איך עוברים עליכם הימים הראשונים הללו בבית?" "איך אתם שומרים על קשר עם החברים?" איך מסתדרים עם בני המשפחה?" ועוד.

דגשים והתרשמויות: לאחר המעבר על התשובות בענן המילים, חשוב לצאת ממצב השיתוף ולהמשיך את השיח כאשר רואים את כולם במצלמות. יש ליזום פנייה למש"צים שקטים ולשתף ברגשות של המנחה ובחוויות האישיות בימים האחרונים כדי לתת לגיטימציה לבלבול, חרדה מאי-וודאות, חששות כאלו ואחרים ועוד. במפגש שלנו התפתח דיון קצר כיצד נכון לנהוג במפגשים עם חברים, והיינו צריכים לתמרן בין מתן אינפורמציה עובדתית אחראית מבלי לעבור למפגש הסברה, להמשך הדיון הרגשי והתקדמות.

פעילות הפגתית (5-7 דקות)

כפעילות הפגית של מספר דקות ניתן לשתף מסך עם מצגת שהוכנה מראש של חידות או שאלונים, רצוי כאלו שיעוררו עניין, צחוק או התלהבות.

דגשים והתרשמויות: לצורך ההפגה הכנו מצגת קצרה ועליה תמונות של חפצים שאבד עליהם הכלח וביקשנו מהמש"צים לנחש למה שימשו (ראו קישור בתחתית העמוד). הפעילות הייתה מוצלחת ונראה שעוררה עניין והתלהבות. כמובן שניתן לעשות פעילות אחרת, למשל מצגת עם תמונות ממקומות שונים בארץ (ראו קישור בתחתית העמוד), חידות טקסטואליות מחוברת "חדים" של של"ח (PDF), זיהוי צמחים או כל דבר אחר.

שיתוף ומתן אחריות מתוקף היותם חלק מצוות של"ח (5 דקות)

בחלק הבא נפנה למש"צים כחלק מצוות השל"ח בביה"ס ונגייסם לעזרתנו על ידי בקשה להתנדב למעין "קבוצת מיקוד" איתה נתנסה בהוראה מקוונת בטרם נעביר אותה לכלל התלמידים. זאת בכפוף להסכמתם לשמור על תוכן ההדרכות בסוד כדי שלא לקלקל את הפעילות לתלמידים האחרים. הגיוס נעשה על ידי שיתוף קישור לטופס מקוון של גוגל טפסים (Google Forms), הצגתו על ידי שיתוף מסך ובקשה למלא אותו אחרי המפגש (להסברים אודות טפסי גוגל ראו מדריך לכלי שכתב אורי מלמד באתר מרכז נע"מ).

הנחת תשתית ארגונית לדיון על התנדבות אשכולית (5 דקות)

קישור ללוח פאדלט (Padlet), שיתופו באמצעות זום, והנחיה לכתוב בו לאחר המפגש רעיונות כיצד יכולים המש"צים לסייע לקהילה (כיתה, ביה"ס, משפחה, שכונה, עיר) בימים אלו. שיחה קצרה עם מתן דוגמה או שתיים והדגמה כיצד לכתוב בפאדלט, ואמירה כי נעסוק בכך במפגש הבא. (להסברים אודות פאדלט ראו באתר "כלים קטנים גדולים")

דגשים והתרשמויות: בשלב זה לא התכוונו להתחיל דיון על התנדבות ותרומה, אלא רק להניח את התשתית לפעילות עתידית. אף על פי כן יש צורך לתת כיוון ודוגמאות מה ניתן לעשות, משום שהנטייה הטבעית של חלק מהדוברים הייתה לחשוב על עצמם כקבוצה: מתי ניפגש ומה נעשה במפגשים.

תאום ציפיות למפגש הבא (5 דקות)

שוב משתפים שאלת מנטימטר עם השאלה "מה הייתם רוצים שנעשה במפגש הבא?" על מנת לסייע להתאים את המפגש לציפיות המש"צים ולהטמיע את ההבנה שניכנס לשגרת מפגשים.

סיכום ופרידה (5 דקות)

מילות פרידה, ברכות, ותאום מפגש הבא.

הערות כלליות:

להתרשמותנו קיים צימאון גדול בקרב המש"צים לשגרת מפגשים תכופים.

המפגש, אשר התקיים באפליקציית zoom, היה טוב. הילדים התלהבו לראות אחד את השני והאינטראקציה החזותית בווידאו נותנת תחושת הימצאות יחדיו פי כמה מאמצעים טקסטואליים כגון פורום, צ'ט או וואוסאפ.

כמה מש"צים התנסו בבעיות טכניות ולא הצליחו להשתתף. אולי כדאי לעשות מפגש הכנה כדי לוודא שמצליחים להתגבר על הצדדים הטכניים.

השימוש החינמי באפליקציה מוגבל ל-40 דקות למפגש, וזה לא הרבה. חשוב לשים לב לזמן.

בחרנו ליישם במפגש כמה עקרונות: גיוון טכנולוגי, אינטראקציה ברמות שונות, שיח אקטיבי ולא העברת מסרים פאסיבית, שיתוף התלמידים בעיצוב התכנים הבאים, גיוסם לעשייה עתידית הן לשמירת רצף ושגרה הן כהכנה למימוש שליחות חברתית. ניתן, כמובן, ליישם עקרונות נוספים או לתת דגשים אחרים, אבל מומלץ לחשוב על מטרות אלו של המפגש בעת תכנונו ולא "להיגרר" מפעילות אחת לאחרת, כמו שקורה לעתים בפעילות מקוונת המתמקדת ב"כלי" או ב"פעילות".

מצגת דברים שהיו כאן פעם

להורדת המצגת - לחצו

מספר שקפים לדוגמא:

 


מצגת זיהוי מקומות

להורדת המצגת - לחצו

מספר שקפים לדוגמא:

הצגת פאוור פוינט בתוך שיחה

איך להציג בזום מצגת ועדיין לראות את הסרגל התחתון על מנת לעבור בקלות לדפדפן ולעוד תוכנות שפתוחות? במצגת עצמה לפני השיעור - סמנו את האופציה שמופיע בתמונה.

אחרי מספר שנים באקדמיה ובגולה הדוויה, הבנתי שבשלב ב' אני רוצה לחזור לכור מחצבתי: החינוך הבלתי פורמלי ואבק הדרכים של הארץ הזאת. להמשך קריאה והפוסטים הנוספים...

הצעה למפגש מש"צים מקוון ראשון בימי קורונה

להורדת קובץ PDF

הקדמה

להלן הצעה למתווה מפגש מקוון ראשון עם אשכול המש"צים על מנת לשמור איתם על קשר, לקיים את המסגרת האשכולית, לסייע להם עם חוסר הוודאות האופף את כולנו בימים אלו, ולהכין את הקרקע לפעילות האשכול בשבועות הבאים. המפגש תוכנן על מנת לענות על צרכים פסיכולוגיים-חברתיים של הקבוצה באמצעות שיתוף רגשי וצמצום אי-הוודאות והניח מסד ארגוני להמשך עבודה בעתיד הקרוב. המפגש הסינכרוני התאפשר באמצעות אפליקציית זום (Zoom) (ראו הסבר של איתי פלנט על השימוש באפליקציה באתר מרכז נע"מ). בכל שלב משלבי תכנית המפגש להלן ישולבו מספר דגשים, התרשמויות ולקחים מהביצוע בפועל.

בטרם המפגש

ראשית הודענו לכלל האשכול שנקיים מפגש אשכולי ווירטואלי וקבענו מועד. ביקשנו מכולם להוריד את אפליקציית זום מבעוד מועד ושלחנו קישורים להורדה (קישור להורדת האפליקציה ב-App Store עבור iPhone; קישור להורדת האפליקציה ב-Google Play עבור אנדרויד). כחצי שעה לפני המפגש שלחנו תזכורת נוספת ובקבוצת הוואטסאפ האשכולית שלחנו את ההזמנה למפגש.

מצד המנחה הכנו מראש את היישומים הנוספים בהם התעתדנו להשתמש במפגש (mentimeter, Padlet טופס גוגל, מצגת Power Point) ודאגנו שיהיו פתוחים על המחשב מראש.

מהלך המפגש:

התארגנות ופתיחה 5 דקות

המתנה לכל המתחברים, ווידוא שמע ותמונה, ברכות וקבלת פנים.

דגשים והתרשמויות: בשלב זה חשוב היה לנו להראות למש"צים את החלל בו אנו נמצאים: מה יש בחדר העבודה, ספרים על המדף. ילדינו שנכנסו פנימה לא היוו "הפרעה" או מבוכה (כמו בסרטון המבדח למטה), אלא הציגו עצמם ואמרו שלום. הערנו לתלמידה אחת לשנות את זווית המצלמה כדי שהמנורה מאחוריה לא תסנוור ולאחרת הערנו על הארון שמאחוריה שדמה לארון של מש"צית אחרת – אינטראקציה לשבירת קרח ויצירת תחושת נינוחות. דקות ספורות אלו נתנו את הטון למפגש כולו.

פעילות פתיחה: שיח רגשי (10 דקות)

כדי להתחיל שיח רגשי על המצב בו אנו נמצאים נשתף את המש"צים באמצעות התכונה המובנית בזום בדפדפן, עליו יש להכין מבעוד מועד שאלה ביישום יצירת ענן המילים מנטימטר (Mentimeter) כגון: "במילה אחת, איך אתם מרגישים?"  (להסברים אודות מנטימטר ראו באתר "כלים קטנים גדולים"). לאחר שהמש"צים יענו על השאלה יתגבש ענן המילים ויהווה נקודת מוצא לשיח רגשי ובו שאלות כגון "כיצד אתם מרגישים?", "איך עוברים עליכם הימים הראשונים הללו בבית?" "איך אתם שומרים על קשר עם החברים?" איך מסתדרים עם בני המשפחה?" ועוד.

דגשים והתרשמויות: לאחר המעבר על התשובות בענן המילים, חשוב לצאת ממצב השיתוף ולהמשיך את השיח כאשר רואים את כולם במצלמות. יש ליזום פנייה למש"צים שקטים ולשתף ברגשות של המנחה ובחוויות האישיות בימים האחרונים כדי לתת לגיטימציה לבלבול, חרדה מאי-וודאות, חששות כאלו ואחרים ועוד. במפגש שלנו התפתח דיון קצר כיצד נכון לנהוג במפגשים עם חברים, והיינו צריכים לתמרן בין מתן אינפורמציה עובדתית אחראית מבלי לעבור למפגש הסברה, להמשך הדיון הרגשי והתקדמות.

פעילות הפגתית (5-7 דקות)

כפעילות הפגית של מספר דקות ניתן לשתף מסך עם מצגת שהוכנה מראש של חידות או שאלונים, רצוי כאלו שיעוררו עניין, צחוק או התלהבות.

דגשים והתרשמויות: לצורך ההפגה הכנו מצגת קצרה ועליה תמונות של חפצים שאבד עליהם הכלח וביקשנו מהמש"צים לנחש למה שימשו (ראו קישור בתחתית העמוד). הפעילות הייתה מוצלחת ונראה שעוררה עניין והתלהבות. כמובן שניתן לעשות פעילות אחרת, למשל מצגת עם תמונות ממקומות שונים בארץ (ראו קישור בתחתית העמוד), חידות טקסטואליות מחוברת "חדים" של של"ח (PDF), זיהוי צמחים או כל דבר אחר.

שיתוף ומתן אחריות מתוקף היותם חלק מצוות של"ח (5 דקות)

בחלק הבא נפנה למש"צים כחלק מצוות השל"ח בביה"ס ונגייסם לעזרתנו על ידי בקשה להתנדב למעין "קבוצת מיקוד" איתה נתנסה בהוראה מקוונת בטרם נעביר אותה לכלל התלמידים. זאת בכפוף להסכמתם לשמור על תוכן ההדרכות בסוד כדי שלא לקלקל את הפעילות לתלמידים האחרים. הגיוס נעשה על ידי שיתוף קישור לטופס מקוון של גוגל טפסים (Google Forms), הצגתו על ידי שיתוף מסך ובקשה למלא אותו אחרי המפגש (להסברים אודות טפסי גוגל ראו מדריך לכלי שכתב אורי מלמד באתר מרכז נע"מ).

הנחת תשתית ארגונית לדיון על התנדבות אשכולית (5 דקות)

קישור ללוח פאדלט (Padlet), שיתופו באמצעות זום, והנחיה לכתוב בו לאחר המפגש רעיונות כיצד יכולים המש"צים לסייע לקהילה (כיתה, ביה"ס, משפחה, שכונה, עיר) בימים אלו. שיחה קצרה עם מתן דוגמה או שתיים והדגמה כיצד לכתוב בפאדלט, ואמירה כי נעסוק בכך במפגש הבא. (להסברים אודות פאדלט ראו באתר "כלים קטנים גדולים")

דגשים והתרשמויות: בשלב זה לא התכוונו להתחיל דיון על התנדבות ותרומה, אלא רק להניח את התשתית לפעילות עתידית. אף על פי כן יש צורך לתת כיוון ודוגמאות מה ניתן לעשות, משום שהנטייה הטבעית של חלק מהדוברים הייתה לחשוב על עצמם כקבוצה: מתי ניפגש ומה נעשה במפגשים.

תאום ציפיות למפגש הבא (5 דקות)

שוב משתפים שאלת מנטימטר עם השאלה "מה הייתם רוצים שנעשה במפגש הבא?" על מנת לסייע להתאים את המפגש לציפיות המש"צים ולהטמיע את ההבנה שניכנס לשגרת מפגשים.

סיכום ופרידה (5 דקות)

מילות פרידה, ברכות, ותאום מפגש הבא.

הערות כלליות:

להתרשמותנו קיים צימאון גדול בקרב המש"צים לשגרת מפגשים תכופים.

המפגש, אשר התקיים באפליקציית zoom, היה טוב. הילדים התלהבו לראות אחד את השני והאינטראקציה החזותית בווידאו נותנת תחושת הימצאות יחדיו פי כמה מאמצעים טקסטואליים כגון פורום, צ'ט או וואוסאפ.

כמה מש"צים התנסו בבעיות טכניות ולא הצליחו להשתתף. אולי כדאי לעשות מפגש הכנה כדי לוודא שמצליחים להתגבר על הצדדים הטכניים.

השימוש החינמי באפליקציה מוגבל ל-40 דקות למפגש, וזה לא הרבה. חשוב לשים לב לזמן.

בחרנו ליישם במפגש כמה עקרונות: גיוון טכנולוגי, אינטראקציה ברמות שונות, שיח אקטיבי ולא העברת מסרים פאסיבית, שיתוף התלמידים בעיצוב התכנים הבאים, גיוסם לעשייה עתידית הן לשמירת רצף ושגרה הן כהכנה למימוש שליחות חברתית. ניתן, כמובן, ליישם עקרונות נוספים או לתת דגשים אחרים, אבל מומלץ לחשוב על מטרות אלו של המפגש בעת תכנונו ולא "להיגרר" מפעילות אחת לאחרת, כמו שקורה לעתים בפעילות מקוונת המתמקדת ב"כלי" או ב"פעילות".

מצגת דברים שהיו כאן פעם

להורדת המצגת - לחצו

מספר שקפים לדוגמא:

 


מצגת זיהוי מקומות

להורדת המצגת - לחצו

מספר שקפים לדוגמא:

הצגת פאוור פוינט בתוך שיחה

איל להציג בזות מצגת ועדיין לראות את הסרגל התחתון על מנת לעבור בקלות לדפדפן ולעוד תוכנות שפתוחות. במצגת עצמה לפני השיעור - תלחצו על האופציה שמופיע בתמונה.

פוסטים דומים

[the_ad id="21494"]

להצטרף לשיחה

השאר תגובה

אימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *