דף הבית >> מסעות >> הפעלות


הקבוצה המטיילת במסע

להורדת קובץ - לחצו

המסע ככלי לחינוך הנוער הוא מסורת עתיקה עוד מלפני הקמת המדינה. אופניו ומבעיו השתנו במהלך השנים כדי לענות על צרכי החניכים/ות והחברה המשתנה סביבם/ן, אך מהותו ורוחו נותרו זהים: חיבור החניך/ה לארץ, לעצמו/ה ולקבוצה באופן בלתי אמצעי.
בימנו, בעידן הדיגיטלי הצרכני ותרבות האינסטנט מגלם בתוכו המסע את אחד המקומות היחידים בחייו בהם נפגש/ת החניך/ה עם הטבע ועם עצמו/ה. בלי פילטרים, בלי ציניות. המסע הופך את הכיתה מצביר אקראי של אנשים שהתאספו סביב ציונים או מגמת לימוד לחברת נוער המעניקה לחניך/ה את הרגע הטהור הזה בו הוא/היא יוצא/ת אל הטבע, נפגש עם עצמו, עם חבריו ובו בזמן מתנתק/ת מהמסכים. זהו רגע חשוב, חינוכי ומהותי לתהליך ההתחנכות של הילד/ה.
עלינו להצליח לעצב את המסע משלבי התכנון ועד סוף הביצוע כתהליך חינוכי משמעותי, לא "נופש" אלא להיפך- להביא במסע לכדי לשיא את המטרות החינוכיות שלנו: מרד והגשמה, אקטיביות, אוטונומיה, אחריות על הקבוצה, מרחב בטוח, ציונות, שיוויון, שמירה על החיים, שיתוף...

צורת הטיול המוצעת כאן הינה אופן לחבר את החניכים לטיול עצמו - להפוך אותם לבעלי הבית - למדריכי הטיול - למנהלים, כך הפעולה אינה מתרחשת על (ומעל) ראשם, אלא הם הם עיקר המעשה.

מתווה המסע

החניכים יקחו על עצמם את כל תפקידי הניהול והריכוז. לכל חניך תפקיד.
במקביל, לכל חניך ישנה אחת מתוך 3 מטלות במהלך הטיול - הדרכה קצרה, הפעלה חברתית או מטלת מנהלה. נוודא שהחניכים מקבלים תפקיד תוך מחשבה חברתית רחבה עם מחנכת הכיתה על ההתנסות שלהם ועל המטרות המקוות מתפקיד זה .

צוות המסע הכיתתי

צוות זה ירכז את הקבוצה במסע, ינהל את מכלול הפרטים של הטיול כולו. יקיים שיחות ויקבל החלטות במסגרת הקבוצתית. בנוסף, יהיה צוות זה אחראי על ניהול וריכוז פעולות ההכנה של הקבוצה לקראת המסע ובביצוע.
צוות זה אמון על איסוף וכתיבת תיק ריכוז המסע אשר יכיל:
רשימות שמיות + תפקידי ההדרכה, ההפעלה והמטלות המנהלתיות של כל חניך ברשימה מסודרת.
כמו כן מכיל תיק המפקד עותק של תיק ההדרכה ,תיק הניווט, תיק המנהלה, תיק השמירה על החיים ותיק התרבות, לו"ז של מהלך הטיול ורשימת מספרי טלפון חשובים.
תפקידו של צוות מרכז הטיול הוא לוודא ולהנחות כל אחד מבעלי התפקידים ולדאוג כי מבצע את מטלתו.

בעלי התפקידים המרכזיים נבחרים ע''י הקבוצה -

הנווטת מובילת הקבוצה:

מובילת הקבוצה בשטח – מרמת הדרכת המסלולים ועד סינכרון שאר התפקידים השונים במהלך המסלול – ספירת האנשים, שתיית מים, הדרכות מסלול, תדריכי בטיחות וכו.
תכיר את מפות המסלולים ואת חומרי העזר לניווט הקבוצה במסלול.
תכתוב את תיק הניווט ותגיש עותק לתיק הצוות המרכז.

רכז/ת ההדרכה:

אחראית לחלק לכל חניך מטלת הדרכה \הפעלה חברתית, כל חניך כותב את ההדרכה\הפעלה ומגיש תוצר (עותק) לרכזת - ומכך מרכיבה הרכזת את תיק ההדרכה ומצרפת עותק של תיק ההדרכה עם כל ההדרכות במלואן לתיק הצוות המרכז.

רכז/ת מנהלה:

אחראית לחלק לכל חניך מטלת מנהלה (א.ארוחת בוקר, א. ארוחת ערב וכ"ו).
כל חניך מגיש תוצר (עותק) של הכלים הנדרשים ואת התפריט הנדרש למטלתו, רכזת המנהלה אוספת את כל התוצרים לתיק המנהלה ומגישה עותק לתיק הצוות המרכז.

אחראית השמירה על החיים:

מרכזת את צוות השמירה על החיים המונה שלושה חברים (הרכזת ושני אחראים יומיים, אחד לכל יומיים(
אחראית לאסוף יחד עם אחראי היום את הוראות הביטחון והבטיחות הספציפיות לכל יום, לתדרך את החניכים במסדרים ובתדריכים, ולאגדם בתיק השמירה על החיים אשר עותק שלו מוגש לתיק הצוות המרכז.

רכזת התרבות

רכזת התרבות תהיה אחראית על ניהול ערבי התרבות הקבוצתיים ותשתתף בצוות התרבות של המסע, כמו כן תהיה אחראית על שיבוץ חברי הקבוצה בקבוצת ההצגות וקבוצת השירה של המסע.
רכזת התרבות תכין את תיק התרבות אשר כיל את ערבי התרבות הקבוצתיים + רשימה שמית של חברי הקבוצה החברים בקבוצות ההצגות והשירה, עותק של תיק זה יצורף לתיק הצוות המרכז.

יש לוודא כי לכל אחד מן החניכים בקבוצה יש לפחות תפקיד אחד עליו הוא אמון

דגשים לבניית המסע באופן יצרני ומשותף

  1. בזמן הסמינר המקדים – מפגש בעלי תפקידים למשבצת המסבירה מהו התפקיד ומה היא האחריות הנדרשת + חלוקת העזרים וההוראות.
  2. שחרית לאחר הסמינר המקדים – שעה או שעתיים בין הסמינר המקדים למסע עצמו בו כל השכבה מקבלת זמן עבודה עצמאי על התפקידים בליווי המחנכים והמחנכות. ביום זה בונים את הדרכות ומכינים עזרים במשותף .
  3. לקראת רוחת הבוקר והצהריים של היום הראשון , קנייה ואריזת המזון- נשאף לבטא שיוויון ואחריות גם דרך קניית המזון. אוכל זול, בריא וממלא, אחריות על כלל הצרכים הבריאותיים, חשיבה אקולוגית על אריזות... ארזו את המזון בקרטונים וציינו שם הקבוצה.
  4. הכנות סופיות והגשת תיק המנהלה – אחרי אריזת הציודוקניית המזון, יוכנס כל המידע שנאסף וילוקט בתיק המנהלה ויוגש לרכז המנהלה
  5. הכנות סופיות להדרכה והגשת תיק ההדרכה - על החניכים לתכנן הדרכות בעצמם, וללמוד על בשרם את העמידה מול הקבוצה ואת ההשקעה בחבריהם. להכין עזרי הדרכה והמחשות, משחקי דרך וכד'. רצוי שנבדוק מראש מה הם הכינו כהדרכות וכיצד הם מעבירים החומר.

עץ הצוות המרכז הקבוצתי

תיק ההדרכה

מדריך הקבוצה יכנס את הקבוצה לפעולת הכנה למסע. בהכנה זו ידגים וילמד איך בונים ומעבירם הדרכה קצרה והפעלה חברתית. מטרת הפעלות והדרכות אלו, מלבד ללמד את החניכים היכן הם נמצאים ושאר פרטי מידע חשובים, היא, להעביר את המסע ומרכזו לידי החניכים – הם המרכז, הם נושאי התוכן, הם המנהלים ומה שקורה בינהם הוא גופו של הטיול.

ההדרכה הקצרה (5 דק')

המדריך יעביר הדרכה לדוגמא, ואח"כ יסביר כמה פשוט היה לבנות את ההדרכה, באמצעות שיטת שלושת השלבים לבניית הדרכה:
גוף הידע: על מה אני רוצה בכלל לדבר? חמש שורות של ידע בכרטסיית הדרכה ולא דף מקומט.
)
מטודה חווייתית הקשורה (גם אם באופן מעורפל) להדרכה, המטמיעה את הידע באמצעות חוויה.
החניכים יקבלו מהמדריך פתק ועליו נושא הדרכה. עליהם לבנות הדרכה לפי השיטה, ולאורך הטיול עצמו ידריכו את ההדרכה שלהם (על המדריך לתזמן את כל ההדרכות, או לחלופין- כאשר קומונר רואה את מושא ההדרכה שלו- עליו לעצור את הקבוצה ולהדריך)

עקרונות להדרכה מוצלחת:

להתייחס לדברים שאנחנו רואים מולנו, הכי טוב לראות משהו בשטח, לעצור את הקבוצה ולהדריך עליו, מאשר ללכת, להתעלם, לעצור ולהדריך מול כלום.
לא לפחד מידע ברמה גבוהה, אין ידע שאנחנו לא יכולים להשיג מהאינטרנט.
לנצל את כל ההדרכות לטובת דברים שאנחנו רואים בשטח- ולא להשוויץ בידע שאינו קשור למה שהחניכים רואים. לחשוב מראש מה סביר להניח שנראה, ולבנות את ההדרכות
מתודה יכולה לערב את החושים, את הגוף, את המוח, יכולה להיות מצחיקה, מאתגרת... נסו לחשוב מחוץ לקופסא. שלא כולם יעשו חידון!!!

ההפעלה החברתית

בבואנו לבנות את ההפעלה החברתית עלינו לשאול - מה אנחנו רוצים שיקרה בין החניכים במסע?
ומתוך כך, לבנות מתודות, הפעלות, משחקים ומסורות שבונות את זה.
דוגמא שלילית: לשחק הרוצח, כאשר במקום סתם לרצוח- על הרוצחים לגרום לחבריהם לעשות משהו- לצחוק, זה רעיון רע! כי זה מונע מהחניכים לרצות לדבר אחד עם השני.
דוגמא חיובית, אותה מסביר המדריך: שעון פגישות לאורך המסלול- לשבץ את החניכים לפי שעות, זוגות, שלישיות או רביעיות- ולתזמן את המפגשים, וגם מה קורה בהם: נושאי שיחה, טיול זוגות, להסתכל אחד לשני בעיניים דקה, וכ"ו. שימו לב שלא כולם חייבים להפגש עם כולם.
עוד דוגמא שלילית: הפעלה שלא הולמת את הטיול: תופסת צבעים עם כיסויי עיניים!! מסוכן. ל
דוגמאות חיוביות: "נמלה בשטח"- המשחק שצריך להתחלף במקומות, מולאן, אדממה וכו.

הדרכות

כל חניך/ה ת/יקח על עצמו/ה הדרכה אחת מרשימת ההדרכות למסלול שבחרנו. כך החניכים לומדים בעצמם מראש, ונהנים ממגוון גדול של הדרכות והפעלות כיפיות. חשוב שמדריך הקבוצה יוודא שההדרכות נכתבות ברצינות ובצורה מכובדת.
טבלת שליטה למדריך/ה לדוגמא- הדרכות של חברי הקבוצה:

ריכוז מטלות בנושאי הדרכה

ברשימה שלפניכם מגוון נושאי הדרכה, אתם יכולים להציע למדריכים לבחור נושא הנראה להם, או לתת להם את הכותרת על פי היכרותכם איתם. זכרו! יש להדריך את החניכים כיצד יש לכתוב מערך הדרכה או להכין עזר הדרכה, בדקו טוב את הנעשה כדי שכולם יהיו מרוצים

רשימת הדרכות/הפעלות

תיק המנהלה- לא רק טכני!

צוות המנהלה הוא הצוות האחראי על כל החלק הלוגיסטי הקבוצתי במסע, מציוד לבישול ועד נקיון וסדר. באפשרות הצוות לבטא ערכים רבים, דאגה לכלל, וידוא מרחב בטוח לכולם, אחריות על צרכיהם השונים של החניכים ושיוויון בחלוקת המזון והציוד. התפקיד הוא חינוכי לא פחות משהוא טכני. להלן הצעות לתפקידי מנהלה:

מדריך רכז מנהלה

אחראי על החוויה החינוכית של חבריו לצוות המנהלה, מוודא שפעולה הצוות הוא בטוחה, חברתית ומשותפת. רכז המנהלה נמצא בקשר עם צוותי המנהלה ודואג שכולם עובדים ומבצעים את משימותיהם כנדרש, כשמסיימים משימותיהם רכז המנהלה מאגד את תוצרי הצוותים.

צוות ציוד

לפני המסע: צוות ציוד אחראי לאסוף את רשימות הציוד למסע משאר הצוותים, להוסיף רשימות ציוד מנהלה ולאגד אותם לרשימה אחת. חשוב לוודא עם משתתפי הטיול שיש להם את כל הציוד הנדרש, מתיק נוח ועד נעליים ושק"ש. לוודא שכולם יודעים מה עליהם להביא.

בזמן המסע: לצוות הציוד רשימת הציוד הקבוצתית, על צוות הציוד לערוך ספירת מלאי ציוד לאחר הארוחות לבדוק שאכן כל הכלים נקיים וחזרו למקומם..

אחראי העמסת אוטובוס וציוד אישי

אחראי על תכנון העמסת האוטובוס )בהלוך ובחזור): קודם כל ציוד מנהלה ולאחר מכן תיקים גדולים ולבסוף תיקים קטנים. צריך לתכנן ולסדר בצורה כזו שציוד המנהלה יתפוס ככל האפשר מינימום נפח. בנוסף, מוודא כי כל אחד מהחניכים יוצא עם לפחות 3 ליטר מים וכובע בתיק הגב. מעביר את שמות החניכים שאין בבעלותם ציוד למסע .

אחראי מחנה

מעביר הדרכה במסע בנושא סידור המחנה הקבוצתי, סידור לינה מתאים לצרכים, מרחב בטוח ודאגה לכלל. דואג לסידור המאהל לפי איסוף צרכים ומוודא שלכל אחד ואחת יש מקום בטוח לישון.

צוות נקיון וסדר

לפני המסע: מכין רשימת ניקיון אחרי כל ארוחה ומעבירה לאישור ע"י המדריך האחראי. מכין הוראות לניקיון אחרי כל ארוחה ומעבירם לאישור ע"י המדריך האחראי. דואגים לציוד היגיינה מספק לכלל החברים: שקיות זבל, סבון לנטילת ידיים ועוד.

בזמן המסע: אחראי על ציוות מדריכים לנקיון בסוף כל ארוחה. כל חניך חייב לנקות פעם אחת לפחות. יש לוודא שהניקיון לא נופל על אתם חמישה חברים, אלא מתחלק בין כולם. יש לשמור על בטיחות בזמן חיסול הארוחות.

תיק השמירה על החיים

בתיק זה ירכזו אחראי השמירה על החיים את הרשימות השמיות, הבעיות הרפואיות (שאינן חסויות) ואת כלל התדריכים וההנחיות שהם צריכים להעביר.
את התדריכים הספציפיים לפי יום א' – יום ב' מאגדים לתיק השמירה על החיים ומגישים עותק שלו לרכזת השמירה על החיים.

אחראי בטיחות

יקח אחריות מלאה על שלמות גופם וחייהם של חבריו. ישים לב למפגעי בטיחות, יכיר את התדריכים וידע להזהיר את חבריו. על אחראי הבטיחות לדעת את כל הוראות הבטיחות בצורה טובה. יש לערוך מסדר בטיחות קבוצתי בלילה, הכולל מספרי ברזל ותדריך לילה, ובו גם יינתנו דגשים של היום למחרת והוראות למילוי בקבוקי המים )איפה ניתן למלא ועד איזה שעה ניתן לעשות זאת) יש להדגיש שגם סידור התיק ליום למחרת צריך להתבצע בערב.
יש לעמוד על בטיחות הקרשים, כירות השדה, שתייה מרובה ובטיחות במחנה. כמו כן, על אחראי הבטיחות לאכוף את כל הכללים המוצגים בחוברת הבטיחות.

סוגי התדריכים

  • תדריך לנסיעה באוטובוס
  • תדריך יציאה למסלול
  • הנחיות בנוגע לעומסי החום ושתיית מים
  • ריענון סימנים תסמינים של התייבשות, מכת חום ופגיעות בע"ח בטבע
  • תדריך הגעה למחנה
  • תדריך כניסה ללילה

חשוב לזכור – על אף שהחניכים לוקחים על עצמם את בניית התדריכים והעברתם, דבר זה אינו פותר אותנו מאחריות או מחייב אותנו פחות לפקוח עין, להזהיר, להנחות ולוודא בכל רגע כי חיי החניכים והצוות כולו נתונים בידי הגורמים המוסמכים לכך.

תיק הניווט

בתיק זה ירוכזו כלל המפות של מסלולי הטיול בהם נטייל בנוסף לעזרי הדרכה אשר מטרתם לעזור לנווט להכיר את השטח ולהבין איך להתנהל עם קבוצתו בשטח זה.
בנוסף יצרף הנווט לתיק הניווט את תדריכי הבטיחות הרלוונטיים למסלול + איפה צריך לעצור ולהקריא אותם.
• נספחים מצורפים

תיק התרבות

בתיק זה ירוכזו התוכניות לערבי התרבות הקבוצתיים ובנוסף, רשימה שמית של כל החניכים המשתתפים בקבוצת ההצגות ובקבוצת השירה.

*נספחים מצורפים

דף הבית >> מסעות >> הפעלות


הקבוצה המטיילת במסע

להורדת קובץ - לחצו

המסע ככלי לחינוך הנוער הוא מסורת עתיקה עוד מלפני הקמת המדינה. אופניו ומבעיו השתנו במהלך השנים כדי לענות על צרכי החניכים/ות והחברה המשתנה סביבם/ן, אך מהותו ורוחו נותרו זהים: חיבור החניך/ה לארץ, לעצמו/ה ולקבוצה באופן בלתי אמצעי.
בימנו, בעידן הדיגיטלי הצרכני ותרבות האינסטנט מגלם בתוכו המסע את אחד המקומות היחידים בחייו בהם נפגש/ת החניך/ה עם הטבע ועם עצמו/ה. בלי פילטרים, בלי ציניות. המסע הופך את הכיתה מצביר אקראי של אנשים שהתאספו סביב ציונים או מגמת לימוד לחברת נוער המעניקה לחניך/ה את הרגע הטהור הזה בו הוא/היא יוצא/ת אל הטבע, נפגש עם עצמו, עם חבריו ובו בזמן מתנתק/ת מהמסכים. זהו רגע חשוב, חינוכי ומהותי לתהליך ההתחנכות של הילד/ה.
עלינו להצליח לעצב את המסע משלבי התכנון ועד סוף הביצוע כתהליך חינוכי משמעותי, לא "נופש" אלא להיפך- להביא במסע לכדי לשיא את המטרות החינוכיות שלנו: מרד והגשמה, אקטיביות, אוטונומיה, אחריות על הקבוצה, מרחב בטוח, ציונות, שיוויון, שמירה על החיים, שיתוף...

צורת הטיול המוצעת כאן הינה אופן לחבר את החניכים לטיול עצמו - להפוך אותם לבעלי הבית - למדריכי הטיול - למנהלים, כך הפעולה אינה מתרחשת על (ומעל) ראשם, אלא הם הם עיקר המעשה.

מתווה המסע

החניכים יקחו על עצמם את כל תפקידי הניהול והריכוז. לכל חניך תפקיד.
במקביל, לכל חניך ישנה אחת מתוך 3 מטלות במהלך הטיול - הדרכה קצרה, הפעלה חברתית או מטלת מנהלה. נוודא שהחניכים מקבלים תפקיד תוך מחשבה חברתית רחבה עם מחנכת הכיתה על ההתנסות שלהם ועל המטרות המקוות מתפקיד זה .

צוות המסע הכיתתי

צוות זה ירכז את הקבוצה במסע, ינהל את מכלול הפרטים של הטיול כולו. יקיים שיחות ויקבל החלטות במסגרת הקבוצתית. בנוסף, יהיה צוות זה אחראי על ניהול וריכוז פעולות ההכנה של הקבוצה לקראת המסע ובביצוע.
צוות זה אמון על איסוף וכתיבת תיק ריכוז המסע אשר יכיל:
רשימות שמיות + תפקידי ההדרכה, ההפעלה והמטלות המנהלתיות של כל חניך ברשימה מסודרת.
כמו כן מכיל תיק המפקד עותק של תיק ההדרכה ,תיק הניווט, תיק המנהלה, תיק השמירה על החיים ותיק התרבות, לו"ז של מהלך הטיול ורשימת מספרי טלפון חשובים.
תפקידו של צוות מרכז הטיול הוא לוודא ולהנחות כל אחד מבעלי התפקידים ולדאוג כי מבצע את מטלתו.

בעלי התפקידים המרכזיים נבחרים ע''י הקבוצה -

הנווטת מובילת הקבוצה:

מובילת הקבוצה בשטח – מרמת הדרכת המסלולים ועד סינכרון שאר התפקידים השונים במהלך המסלול – ספירת האנשים, שתיית מים, הדרכות מסלול, תדריכי בטיחות וכו.
תכיר את מפות המסלולים ואת חומרי העזר לניווט הקבוצה במסלול.
תכתוב את תיק הניווט ותגיש עותק לתיק הצוות המרכז.

רכז/ת ההדרכה:

אחראית לחלק לכל חניך מטלת הדרכה \הפעלה חברתית, כל חניך כותב את ההדרכה\הפעלה ומגיש תוצר (עותק) לרכזת - ומכך מרכיבה הרכזת את תיק ההדרכה ומצרפת עותק של תיק ההדרכה עם כל ההדרכות במלואן לתיק הצוות המרכז.

רכז/ת מנהלה:

אחראית לחלק לכל חניך מטלת מנהלה (א.ארוחת בוקר, א. ארוחת ערב וכ"ו).
כל חניך מגיש תוצר (עותק) של הכלים הנדרשים ואת התפריט הנדרש למטלתו, רכזת המנהלה אוספת את כל התוצרים לתיק המנהלה ומגישה עותק לתיק הצוות המרכז.

אחראית השמירה על החיים:

מרכזת את צוות השמירה על החיים המונה שלושה חברים (הרכזת ושני אחראים יומיים, אחד לכל יומיים(
אחראית לאסוף יחד עם אחראי היום את הוראות הביטחון והבטיחות הספציפיות לכל יום, לתדרך את החניכים במסדרים ובתדריכים, ולאגדם בתיק השמירה על החיים אשר עותק שלו מוגש לתיק הצוות המרכז.

רכזת התרבות

רכזת התרבות תהיה אחראית על ניהול ערבי התרבות הקבוצתיים ותשתתף בצוות התרבות של המסע, כמו כן תהיה אחראית על שיבוץ חברי הקבוצה בקבוצת ההצגות וקבוצת השירה של המסע.
רכזת התרבות תכין את תיק התרבות אשר כיל את ערבי התרבות הקבוצתיים + רשימה שמית של חברי הקבוצה החברים בקבוצות ההצגות והשירה, עותק של תיק זה יצורף לתיק הצוות המרכז.

יש לוודא כי לכל אחד מן החניכים בקבוצה יש לפחות תפקיד אחד עליו הוא אמון

דגשים לבניית המסע באופן יצרני ומשותף

  1. בזמן הסמינר המקדים – מפגש בעלי תפקידים למשבצת המסבירה מהו התפקיד ומה היא האחריות הנדרשת + חלוקת העזרים וההוראות.
  2. שחרית לאחר הסמינר המקדים – שעה או שעתיים בין הסמינר המקדים למסע עצמו בו כל השכבה מקבלת זמן עבודה עצמאי על התפקידים בליווי המחנכים והמחנכות. ביום זה בונים את הדרכות ומכינים עזרים במשותף .
  3. לקראת רוחת הבוקר והצהריים של היום הראשון , קנייה ואריזת המזון- נשאף לבטא שיוויון ואחריות גם דרך קניית המזון. אוכל זול, בריא וממלא, אחריות על כלל הצרכים הבריאותיים, חשיבה אקולוגית על אריזות... ארזו את המזון בקרטונים וציינו שם הקבוצה.
  4. הכנות סופיות והגשת תיק המנהלה – אחרי אריזת הציודוקניית המזון, יוכנס כל המידע שנאסף וילוקט בתיק המנהלה ויוגש לרכז המנהלה
  5. הכנות סופיות להדרכה והגשת תיק ההדרכה - על החניכים לתכנן הדרכות בעצמם, וללמוד על בשרם את העמידה מול הקבוצה ואת ההשקעה בחבריהם. להכין עזרי הדרכה והמחשות, משחקי דרך וכד'. רצוי שנבדוק מראש מה הם הכינו כהדרכות וכיצד הם מעבירים החומר.

עץ הצוות המרכז הקבוצתי

תיק ההדרכה

מדריך הקבוצה יכנס את הקבוצה לפעולת הכנה למסע. בהכנה זו ידגים וילמד איך בונים ומעבירם הדרכה קצרה והפעלה חברתית. מטרת הפעלות והדרכות אלו, מלבד ללמד את החניכים היכן הם נמצאים ושאר פרטי מידע חשובים, היא, להעביר את המסע ומרכזו לידי החניכים – הם המרכז, הם נושאי התוכן, הם המנהלים ומה שקורה בינהם הוא גופו של הטיול.

ההדרכה הקצרה (5 דק')

המדריך יעביר הדרכה לדוגמא, ואח"כ יסביר כמה פשוט היה לבנות את ההדרכה, באמצעות שיטת שלושת השלבים לבניית הדרכה:
גוף הידע: על מה אני רוצה בכלל לדבר? חמש שורות של ידע בכרטסיית הדרכה ולא דף מקומט.
)
מטודה חווייתית הקשורה (גם אם באופן מעורפל) להדרכה, המטמיעה את הידע באמצעות חוויה.
החניכים יקבלו מהמדריך פתק ועליו נושא הדרכה. עליהם לבנות הדרכה לפי השיטה, ולאורך הטיול עצמו ידריכו את ההדרכה שלהם (על המדריך לתזמן את כל ההדרכות, או לחלופין- כאשר קומונר רואה את מושא ההדרכה שלו- עליו לעצור את הקבוצה ולהדריך)

עקרונות להדרכה מוצלחת:

להתייחס לדברים שאנחנו רואים מולנו, הכי טוב לראות משהו בשטח, לעצור את הקבוצה ולהדריך עליו, מאשר ללכת, להתעלם, לעצור ולהדריך מול כלום.
לא לפחד מידע ברמה גבוהה, אין ידע שאנחנו לא יכולים להשיג מהאינטרנט.
לנצל את כל ההדרכות לטובת דברים שאנחנו רואים בשטח- ולא להשוויץ בידע שאינו קשור למה שהחניכים רואים. לחשוב מראש מה סביר להניח שנראה, ולבנות את ההדרכות
מתודה יכולה לערב את החושים, את הגוף, את המוח, יכולה להיות מצחיקה, מאתגרת... נסו לחשוב מחוץ לקופסא. שלא כולם יעשו חידון!!!

ההפעלה החברתית

בבואנו לבנות את ההפעלה החברתית עלינו לשאול - מה אנחנו רוצים שיקרה בין החניכים במסע?
ומתוך כך, לבנות מתודות, הפעלות, משחקים ומסורות שבונות את זה.
דוגמא שלילית: לשחק הרוצח, כאשר במקום סתם לרצוח- על הרוצחים לגרום לחבריהם לעשות משהו- לצחוק, זה רעיון רע! כי זה מונע מהחניכים לרצות לדבר אחד עם השני.
דוגמא חיובית, אותה מסביר המדריך: שעון פגישות לאורך המסלול- לשבץ את החניכים לפי שעות, זוגות, שלישיות או רביעיות- ולתזמן את המפגשים, וגם מה קורה בהם: נושאי שיחה, טיול זוגות, להסתכל אחד לשני בעיניים דקה, וכ"ו. שימו לב שלא כולם חייבים להפגש עם כולם.
עוד דוגמא שלילית: הפעלה שלא הולמת את הטיול: תופסת צבעים עם כיסויי עיניים!! מסוכן. ל
דוגמאות חיוביות: "נמלה בשטח"- המשחק שצריך להתחלף במקומות, מולאן, אדממה וכו.

הדרכות

כל חניך/ה ת/יקח על עצמו/ה הדרכה אחת מרשימת ההדרכות למסלול שבחרנו. כך החניכים לומדים בעצמם מראש, ונהנים ממגוון גדול של הדרכות והפעלות כיפיות. חשוב שמדריך הקבוצה יוודא שההדרכות נכתבות ברצינות ובצורה מכובדת.
טבלת שליטה למדריך/ה לדוגמא- הדרכות של חברי הקבוצה:

ריכוז מטלות בנושאי הדרכה

ברשימה שלפניכם מגוון נושאי הדרכה, אתם יכולים להציע למדריכים לבחור נושא הנראה להם, או לתת להם את הכותרת על פי היכרותכם איתם. זכרו! יש להדריך את החניכים כיצד יש לכתוב מערך הדרכה או להכין עזר הדרכה, בדקו טוב את הנעשה כדי שכולם יהיו מרוצים

רשימת הדרכות/הפעלות

תיק המנהלה- לא רק טכני!

צוות המנהלה הוא הצוות האחראי על כל החלק הלוגיסטי הקבוצתי במסע, מציוד לבישול ועד נקיון וסדר. באפשרות הצוות לבטא ערכים רבים, דאגה לכלל, וידוא מרחב בטוח לכולם, אחריות על צרכיהם השונים של החניכים ושיוויון בחלוקת המזון והציוד. התפקיד הוא חינוכי לא פחות משהוא טכני. להלן הצעות לתפקידי מנהלה:

מדריך רכז מנהלה

אחראי על החוויה החינוכית של חבריו לצוות המנהלה, מוודא שפעולה הצוות הוא בטוחה, חברתית ומשותפת. רכז המנהלה נמצא בקשר עם צוותי המנהלה ודואג שכולם עובדים ומבצעים את משימותיהם כנדרש, כשמסיימים משימותיהם רכז המנהלה מאגד את תוצרי הצוותים.

צוות ציוד

לפני המסע: צוות ציוד אחראי לאסוף את רשימות הציוד למסע משאר הצוותים, להוסיף רשימות ציוד מנהלה ולאגד אותם לרשימה אחת. חשוב לוודא עם משתתפי הטיול שיש להם את כל הציוד הנדרש, מתיק נוח ועד נעליים ושק"ש. לוודא שכולם יודעים מה עליהם להביא.

בזמן המסע: לצוות הציוד רשימת הציוד הקבוצתית, על צוות הציוד לערוך ספירת מלאי ציוד לאחר הארוחות לבדוק שאכן כל הכלים נקיים וחזרו למקומם..

אחראי העמסת אוטובוס וציוד אישי

אחראי על תכנון העמסת האוטובוס )בהלוך ובחזור): קודם כל ציוד מנהלה ולאחר מכן תיקים גדולים ולבסוף תיקים קטנים. צריך לתכנן ולסדר בצורה כזו שציוד המנהלה יתפוס ככל האפשר מינימום נפח. בנוסף, מוודא כי כל אחד מהחניכים יוצא עם לפחות 3 ליטר מים וכובע בתיק הגב. מעביר את שמות החניכים שאין בבעלותם ציוד למסע .

אחראי מחנה

מעביר הדרכה במסע בנושא סידור המחנה הקבוצתי, סידור לינה מתאים לצרכים, מרחב בטוח ודאגה לכלל. דואג לסידור המאהל לפי איסוף צרכים ומוודא שלכל אחד ואחת יש מקום בטוח לישון.

צוות נקיון וסדר

לפני המסע: מכין רשימת ניקיון אחרי כל ארוחה ומעבירה לאישור ע"י המדריך האחראי. מכין הוראות לניקיון אחרי כל ארוחה ומעבירם לאישור ע"י המדריך האחראי. דואגים לציוד היגיינה מספק לכלל החברים: שקיות זבל, סבון לנטילת ידיים ועוד.

בזמן המסע: אחראי על ציוות מדריכים לנקיון בסוף כל ארוחה. כל חניך חייב לנקות פעם אחת לפחות. יש לוודא שהניקיון לא נופל על אתם חמישה חברים, אלא מתחלק בין כולם. יש לשמור על בטיחות בזמן חיסול הארוחות.

תיק השמירה על החיים

בתיק זה ירכזו אחראי השמירה על החיים את הרשימות השמיות, הבעיות הרפואיות (שאינן חסויות) ואת כלל התדריכים וההנחיות שהם צריכים להעביר.
את התדריכים הספציפיים לפי יום א' – יום ב' מאגדים לתיק השמירה על החיים ומגישים עותק שלו לרכזת השמירה על החיים.

אחראי בטיחות

יקח אחריות מלאה על שלמות גופם וחייהם של חבריו. ישים לב למפגעי בטיחות, יכיר את התדריכים וידע להזהיר את חבריו. על אחראי הבטיחות לדעת את כל הוראות הבטיחות בצורה טובה. יש לערוך מסדר בטיחות קבוצתי בלילה, הכולל מספרי ברזל ותדריך לילה, ובו גם יינתנו דגשים של היום למחרת והוראות למילוי בקבוקי המים )איפה ניתן למלא ועד איזה שעה ניתן לעשות זאת) יש להדגיש שגם סידור התיק ליום למחרת צריך להתבצע בערב.
יש לעמוד על בטיחות הקרשים, כירות השדה, שתייה מרובה ובטיחות במחנה. כמו כן, על אחראי הבטיחות לאכוף את כל הכללים המוצגים בחוברת הבטיחות.

סוגי התדריכים

  • תדריך לנסיעה באוטובוס
  • תדריך יציאה למסלול
  • הנחיות בנוגע לעומסי החום ושתיית מים
  • ריענון סימנים תסמינים של התייבשות, מכת חום ופגיעות בע"ח בטבע
  • תדריך הגעה למחנה
  • תדריך כניסה ללילה

חשוב לזכור – על אף שהחניכים לוקחים על עצמם את בניית התדריכים והעברתם, דבר זה אינו פותר אותנו מאחריות או מחייב אותנו פחות לפקוח עין, להזהיר, להנחות ולוודא בכל רגע כי חיי החניכים והצוות כולו נתונים בידי הגורמים המוסמכים לכך.

תיק הניווט

בתיק זה ירוכזו כלל המפות של מסלולי הטיול בהם נטייל בנוסף לעזרי הדרכה אשר מטרתם לעזור לנווט להכיר את השטח ולהבין איך להתנהל עם קבוצתו בשטח זה.
בנוסף יצרף הנווט לתיק הניווט את תדריכי הבטיחות הרלוונטיים למסלול + איפה צריך לעצור ולהקריא אותם.
• נספחים מצורפים

תיק התרבות

בתיק זה ירוכזו התוכניות לערבי התרבות הקבוצתיים ובנוסף, רשימה שמית של כל החניכים המשתתפים בקבוצת ההצגות ובקבוצת השירה.

*נספחים מצורפים

פוסטים דומים

[the_ad id="21494"]

להצטרף לשיחה

השאר תגובה

אימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *