מורה לשל"ח במקיף ח' כבר 10 שנים, אבל בשל"ח הרבה יותר, כבר מהצבא כמורה חיילת במה"ד של"ח לטרון. מאמינה מאוד בחינוך דרך הרגליים, דרך עשייה וחוויה ובעיקר מאמינה במשצים... קרא עוד
פעילות פש"צים מס' 4 - סוגי מנהיגים
סוגי מנהיגות - הפש"צים יכירו סוגי מנהיגות שונים. אבסולוטי, שיתופי וכמעט מנהיג ויגבשו דעה בנושא
קישור למידע רשמי: ספר המשצים של של"ח
להורדת קובץ הפעילות בפורמט pdf - לחצו
מטרות:
- הפש"צ יחווה פעילות אתגרית מגבשת
- הפש"צ יחווה סוגי מנהיגים שונים ויגדיר סוגי מנהיגות
- הפש"צ יברר אילו תכונות חשובות למנהיג
- הפש"צ יברר מיהו המנהיג מעורר ההשראה בעיניו ומדוע
זמן: 60 דקות
ציוד: הנספחים, בגדים בנים בנות, איפור, סדינים ככמות הקבוצות,
אופן הפעילות:
פתיחה: 10 דק'
משחק קצר שקשור למנהיגות: "המלך אמר", או "קוף אחרי בן אדם" (משחק בו מתנדב אחד יוצא החוצה, הקבוצה בוחרת מנהיג שעושה תנועות וחבריי הקבוצה מחקים אותו, המתנדב שנכנס צריך לגלות את המנהיג...)
או אם הקבוצה עדיין לא מכירה מספיק טוב זה את זה משחק שמות- בנג, זריקת כדור עם שמות וכו'.
לאחר המשחקים המש"צ יפנה לקבוצה ויציג את הפעילות: בפעילות הקודמת ראיתם כמה חשוב המנהיג בקבוצה וניסיתם להגדיר מהו מש"צ טוב. היום אתם יוצאים לתחרות משימות שתוכיח מי הקבוצה הטובה ביותר עם המנהיג הטוב ביותר....
שלב א'- משחק המשימות (15-20 דק')
בשלב זה המש"צ האחראי על הפעילות יחלק את הקבוצה לשלוש קבוצות, ולכל קבוצה מש"צ- אחראי קבוצה. הקבוצה לא יודעת שהמש"צ שלהם משחק סוג מנהיג עליו ידונו בהמשך. (ראה נספח א')
הקבוצה תקבל דף משימות (ראה נספח ב') אותן היא צריכה להשלים על הצד הטוב ביותר בזמן הקצר ביותר, בתום כל משימה יש לצלם את ביצוע המשימה כהוכחה לסיומה ולקרוא למש"צ האחראי על הפעילות.
שלב ב' – דיון (15 דק')
לאחר שהקבוצות יסיימו את המשימות,( אם 2 הקב' סיימו ואחת מתמהמהת יש לעצור לה את הפעילות) המש"צ יאסוף את כולם למליאה, יכריז על הקבוצה המנצחת וידון במהלך הפעילות לפי הנקודות הבאות: (חשוב שהפ"שצים ידברו ולא המ"שצים המנהיגים, אפילו עדיף שהמש"צים המנהיגים לא יהיו בחדר)
- האם עמדתם במשימות?
- איזו קבוצה הצליחה יותר ואיזו פחות? למה?
- מה היו הבעיות בהן נתקלתם?
- איך המנהיגים שלכם ניהלו את הקבוצה? (כאן יש להתייחס להבדלים )
- מה הפך את המנהיג לטוב יותר או פחות?
המש"צ האחראי על הפעילות יסכם את הפעילות (אפשר על הלוח) ויחשוף את הסוד: המש"צים שיחקו תפקיד:
המנהיג הראשון היה מנהיג אבסולוטי, שלא נותן ביטוי לחברי הקב' והיה חדור לניצחון מבלי להתחשב בחברים.
המנהיג השני היה מנהיג שיתופי- חלק מהקבוצה שהוא מנהל, בוחן את יתרונות חברי הצוות ופועל במטרה למנף אותם ולממש את הפוטנציאל שלהם הכי טוב שאפשר.
המנהיג השלישי הוא "כמעט מנהיג"- רואה עצמו יותר מהקב' מאשר מנהל, הוא יוצר מצב של בלגן ללא ניהול, מתוך המחשבה שכולם צוות וכולם שווים. הוא לא נותן לעצמו ביטוי כמנהיג הקב'..
שאלה לדיון בקבוצה: מה היתרונות והחסרונות של כל מנהיג? איזה מנהיג אתם מעדיפים?
שלב ג'- מנהיגים מעוררי השראה (15 דק')
המש"צ יפתח ויאמר: לאחר שבשלבים הקודמים בחנו סוגי מנהיגים, עכשיו נכיר מנהיגים שונים...[1]
בשלב זה המשצ יפזר במעגל כרטיסיות שונות של מנהיגים ויבקש מהפשצים לעבור לקרוא ולבחור מנהיג אחד שמעורר השראה בעיניהם, מנהיג טוב. אין צורך להרים את הכרטיסייה. (נספח ג'). אפשר גם להציע מנהיגים אחרים
לאחר מס' דקות המש"צ יאפשר למס' פש"צים לשתף את הקבוצה בבחירתם ולדון על השאלות הבאות:
- למה בחרתי דווקא במנהיג זה?
- אילו תכונות וכישורים יש לו שהפכו אותו למעורר השראה
- אילו ערכים קידמה המנהיגות שלו? האם אילו ערכים שגם באים לידי ביטוי במש"צים?
לסיכום (5 דק')
המש"צ יחזור בזריזות על שלבי הפעילות: מה עשינו היום?
ויסכם: המש"צ הוא תמיד מנהיג, בין אם הוא מדריך מסע או במנהלה, יש לו ערכים של מנהיג. בשביל להיות מנהיג צריך להיות מעורב וליזום. אם נהיה רק מעורבים, אבל לא ניזום, לא נגרום לשום דבר לקרות...אם נהיה רק יוזמים אבל לא מעורבים חברתית, נעשה דברים רק במעגל המצומצם שלנו ולא נעביר את זה הלאה.
ללא מנהיגות נפעל כל אחד בנפרד ולא כקבוצה. כקבוצה יש לנו כוח לעשות דברים חשובים יותר ומשמעותיים יותר, וחשוב שנדע איך להיות מנהיגים.
לפניכם מס' מצומצם של מנהיגים מעוררי השראה- ניתן ורצוי להוסיף!
ספח א'- כרטיסיות מנהיגים למש"צים
ספח ב'- משחק המשימות
קבוצה יקרה,
עליכם למלא אחר כל המשימות המופיעות ברשימה. בסוף כל משימה צלמו עצמכם מסיימים את המשימה וקראו למש"צ האחראי לבדיקה:
1. עליכם לחפש את אחד הבנים לבת ואת אחת הבנות לבן. חובה שיהיה אמין!
2. עליכם לבנות פירמידה אנושית מכל חברי הקבוצה
3. עליכם להכין שרשרת בגדים באורך 7 מ' לפחות
4. עליכם לכתוב שיר קצר שיהיה המנון למשצים ולשיר אותו
5. עליכם לעמוד כקבוצה על הסדין לפניכם ולנסות להפוך אותו מבלי לרדת מהסדין
ספח ג' - נמצא בקובץ המצורף
ספח ג' כולל תמונות מנהיגים עם תיאורים כגון בדוגמא הנ"ל
מורה לשל"ח במקיף ח' כבר 10 שנים, אבל בשל"ח הרבה יותר, כבר מהצבא כמורה חיילת במה"ד של"ח לטרון. מאמינה מאוד בחינוך דרך הרגליים, דרך עשייה וחוויה ובעיקר מאמינה במשצים... קרא עוד
פעילות פש"צים מס' 4 - סוגי מנהיגים
סוגי מנהיגות - הפש"צים יכירו סוגי מנהיגות שונים. אבסולוטי, שיתופי וכמעט מנהיג ויגבשו דעה בנושא
קישור למידע רשמי: ספר המשצים של של"ח
להורדת קובץ הפעילות בפורמט pdf - לחצו
מטרות:
- הפש"צ יחווה פעילות אתגרית מגבשת
- הפש"צ יחווה סוגי מנהיגים שונים ויגדיר סוגי מנהיגות
- הפש"צ יברר אילו תכונות חשובות למנהיג
- הפש"צ יברר מיהו המנהיג מעורר ההשראה בעיניו ומדוע
זמן: 60 דקות
ציוד: הנספחים, בגדים בנים בנות, איפור, סדינים ככמות הקבוצות,
אופן הפעילות:
פתיחה: 10 דק'
משחק קצר שקשור למנהיגות: "המלך אמר", או "קוף אחרי בן אדם" (משחק בו מתנדב אחד יוצא החוצה, הקבוצה בוחרת מנהיג שעושה תנועות וחבריי הקבוצה מחקים אותו, המתנדב שנכנס צריך לגלות את המנהיג...)
או אם הקבוצה עדיין לא מכירה מספיק טוב זה את זה משחק שמות- בנג, זריקת כדור עם שמות וכו'.
לאחר המשחקים המש"צ יפנה לקבוצה ויציג את הפעילות: בפעילות הקודמת ראיתם כמה חשוב המנהיג בקבוצה וניסיתם להגדיר מהו מש"צ טוב. היום אתם יוצאים לתחרות משימות שתוכיח מי הקבוצה הטובה ביותר עם המנהיג הטוב ביותר....
שלב א'- משחק המשימות (15-20 דק')
בשלב זה המש"צ האחראי על הפעילות יחלק את הקבוצה לשלוש קבוצות, ולכל קבוצה מש"צ- אחראי קבוצה. הקבוצה לא יודעת שהמש"צ שלהם משחק סוג מנהיג עליו ידונו בהמשך. (ראה נספח א')
הקבוצה תקבל דף משימות (ראה נספח ב') אותן היא צריכה להשלים על הצד הטוב ביותר בזמן הקצר ביותר, בתום כל משימה יש לצלם את ביצוע המשימה כהוכחה לסיומה ולקרוא למש"צ האחראי על הפעילות.
שלב ב' – דיון (15 דק')
לאחר שהקבוצות יסיימו את המשימות,( אם 2 הקב' סיימו ואחת מתמהמהת יש לעצור לה את הפעילות) המש"צ יאסוף את כולם למליאה, יכריז על הקבוצה המנצחת וידון במהלך הפעילות לפי הנקודות הבאות: (חשוב שהפ"שצים ידברו ולא המ"שצים המנהיגים, אפילו עדיף שהמש"צים המנהיגים לא יהיו בחדר)
- האם עמדתם במשימות?
- איזו קבוצה הצליחה יותר ואיזו פחות? למה?
- מה היו הבעיות בהן נתקלתם?
- איך המנהיגים שלכם ניהלו את הקבוצה? (כאן יש להתייחס להבדלים )
- מה הפך את המנהיג לטוב יותר או פחות?
המש"צ האחראי על הפעילות יסכם את הפעילות (אפשר על הלוח) ויחשוף את הסוד: המש"צים שיחקו תפקיד:
המנהיג הראשון היה מנהיג אבסולוטי, שלא נותן ביטוי לחברי הקב' והיה חדור לניצחון מבלי להתחשב בחברים.
המנהיג השני היה מנהיג שיתופי- חלק מהקבוצה שהוא מנהל, בוחן את יתרונות חברי הצוות ופועל במטרה למנף אותם ולממש את הפוטנציאל שלהם הכי טוב שאפשר.
המנהיג השלישי הוא "כמעט מנהיג"- רואה עצמו יותר מהקב' מאשר מנהל, הוא יוצר מצב של בלגן ללא ניהול, מתוך המחשבה שכולם צוות וכולם שווים. הוא לא נותן לעצמו ביטוי כמנהיג הקב'..
שאלה לדיון בקבוצה: מה היתרונות והחסרונות של כל מנהיג? איזה מנהיג אתם מעדיפים?
שלב ג'- מנהיגים מעוררי השראה (15 דק')
המש"צ יפתח ויאמר: לאחר שבשלבים הקודמים בחנו סוגי מנהיגים, עכשיו נכיר מנהיגים שונים...[1]
בשלב זה המשצ יפזר במעגל כרטיסיות שונות של מנהיגים ויבקש מהפשצים לעבור לקרוא ולבחור מנהיג אחד שמעורר השראה בעיניהם, מנהיג טוב. אין צורך להרים את הכרטיסייה. (נספח ג'). אפשר גם להציע מנהיגים אחרים
לאחר מס' דקות המש"צ יאפשר למס' פש"צים לשתף את הקבוצה בבחירתם ולדון על השאלות הבאות:
- למה בחרתי דווקא במנהיג זה?
- אילו תכונות וכישורים יש לו שהפכו אותו למעורר השראה
- אילו ערכים קידמה המנהיגות שלו? האם אילו ערכים שגם באים לידי ביטוי במש"צים?
לסיכום (5 דק')
המש"צ יחזור בזריזות על שלבי הפעילות: מה עשינו היום?
ויסכם: המש"צ הוא תמיד מנהיג, בין אם הוא מדריך מסע או במנהלה, יש לו ערכים של מנהיג. בשביל להיות מנהיג צריך להיות מעורב וליזום. אם נהיה רק מעורבים, אבל לא ניזום, לא נגרום לשום דבר לקרות...אם נהיה רק יוזמים אבל לא מעורבים חברתית, נעשה דברים רק במעגל המצומצם שלנו ולא נעביר את זה הלאה.
ללא מנהיגות נפעל כל אחד בנפרד ולא כקבוצה. כקבוצה יש לנו כוח לעשות דברים חשובים יותר ומשמעותיים יותר, וחשוב שנדע איך להיות מנהיגים.
לפניכם מס' מצומצם של מנהיגים מעוררי השראה- ניתן ורצוי להוסיף!
פוסטים דומים
ספח א'- כרטיסיות מנהיגים למש"צים
ספח ב'- משחק המשימות
קבוצה יקרה,
עליכם למלא אחר כל המשימות המופיעות ברשימה. בסוף כל משימה צלמו עצמכם מסיימים את המשימה וקראו למש"צ האחראי לבדיקה:
1. עליכם לחפש את אחד הבנים לבת ואת אחת הבנות לבן. חובה שיהיה אמין!
2. עליכם לבנות פירמידה אנושית מכל חברי הקבוצה
3. עליכם להכין שרשרת בגדים באורך 7 מ' לפחות
4. עליכם לכתוב שיר קצר שיהיה המנון למשצים ולשיר אותו
5. עליכם לעמוד כקבוצה על הסדין לפניכם ולנסות להפוך אותו מבלי לרדת מהסדין
ספח ג' - נמצא בקובץ המצורף
ספח ג' כולל תמונות מנהיגים עם תיאורים כגון בדוגמא הנ"ל