מורה לשל"ח במקיף ח' כבר 10 שנים, אבל בשל"ח הרבה יותר, כבר מהצבא כמורה חיילת במה"ד של"ח לטרון. מאמינה מאוד בחינוך דרך הרגליים, דרך עשייה וחוויה ובעיקר מאמינה במשצים... קרא עוד
פעילות פש"צים כפולה מס' 9-10 - זהות
זהות - הגדרה אישית של הזהות שלי ומכאן זהות יהודית, זהות ישראלית ומה שבניהן
קישור למידע רשמי: ספר המשצים של של"ח
להורדת קובץ הפעילות בפורמט pdf - לחצו
פעולה ראשונה - 60 דקות
משחק פתיחה: אפשר את הרוח נושבת- (מדבר על דברים משותפים)
פעילות 1:
תעודת זהות: מבקשים מכל חניך להציג תעודת זהות אלטרנטיבית מי הוא ב 5 משפטים שמאפיינים אותו, מציגים במליאה את תעודת הזהות
מה צריך? חצי שמיניות בריסטולים/ דפים
סיכום הפעילות: כשמציגים את התעודות, מה שחוזר על עצמו כותבים על הלוח/ בריסטול. כך רואים מה שונה בין הזהויות של כולם ומה דומה בין הזהויות – מרכיב הזהות הקבוצתית.
במידה והקבוצה לא מעלה את הזהות המשותפת – על המנחה לעלות את הזהות המשותפת: דת, לאום, חברה.
בתום שלב זה המנחה יציג את הנושא למפגשים הקרובים: הזהות שלנו- רבות מההדרכות שלנו עוסקות בזהות בלאום, בהיסטוריה משותפת, וכדאי לפני שאנו מדריכים על כך, שנכיר את עצמנו קודם כל...
אז.. לזהות היהודית...
פעילות 2:
המנחה פותח בדיון עם הקבוצה על: מיהו יהודי? מה זה יהודי? מיהו ישראלי? מה זה ישראלי? האם יש בניהם הבדל?
שאלות לדיון:
- האם היהדות זה עניין של בחירה?
- האם זהות הוא עניין של בחירה?
- מה בונה זהות?
פעילות 3:
ראינו בדיון שיהודי ולהיות יהודי זה לא משהו מוחלט, יש מרכיבים שונים לזהות, ובייחוד לזהות היהודית.
המשולש שלפניכם מתמקד ב-3 המרכיבים של הלאום היהודי: לאום (עם ,הסטוריה, המדינה), דת ( אמונה, חוקי התנ"ך, תושב"ע ), תרבות ( מוזיקה, שפה, חגים, מנהגים ).
- מציירים על בריסטול את המשולש. או מסמנים על הרצפה עם מסקינטייפ (יותר מומלץ!*) וכל מש"צ עומד פיזית איפה שמתאים לזהות שלו
- כל מש"צ ממקם עצמו על המשולש.
לסיכום:
היהדות שלנו מורכבת מאלמנטים שונים וזה בסדר שלכל אחד מאתנו זהות קצת אחרת, חשוב לקבל כל זהות באשר היא ולהבין שיש שונים ממני, וחשוב לברר מי אני- משהו שגם משתנה בעקבות דברים שעברתי. לסיכום אפשר לספר על חוויה שאולי השפיע על משהו במרכיב הזהות- התקרבות ללאום, לדת, לתרבות בעקבות חוויה שעברת
פעילות זהות ישראלית - פעילות ב'
קישור לפעילות הקודמת: דיברנו על הזהות היהודית וראינו שבשבילנו ישראל היא חלק בלתי נפרד שלנו. היום נרחיב על כך...
ציוד דרוש: כסף מונופול, כרטיסים למכירה, פתקים.
פעילות 1 :
כל חניך מתבקש לחשוב על 5 תכונות שהן ישראליות בעיניו- לטוב ולרע...
לאחר 3-5 דקות שכל אחד בחר וכתב על פתק את מה שחשב עליו, מחלקים לקבוצות (לפי גודל קבוצה) ועכשיו הקבוצה הקטנה שומעת מה כל אחד כתב, והקבוצה, מכל מבחר התכונות, בוחרת 5 שבעיניי הקבוצה הן הבולטות ביותר (10-5 דקות).
בתום שלב זה כל קבוצה מציגה את התכונות שבחרה בפני המליאה
פעילות 2 :
לאחר שביררתם מיהו הישראלי, ננסה לבנות חברה ישראלית...
"העולם קרס, בודדים ניצלו.....נבחרתם לבנות חברה ישראלית חדשה ולהציל מס' פריטים בודדים. ניתן לכם לשם כך סכום כסף. החליטו כקבוצה מה חשוב שיהיה בחברה- "ארץ חדשה"!!
הקבוצות נשארות כמו בפעילות הקודמת והפעילות מתנהלת כמו מכירה פומבית- הם לא יודעים מה הפריט הבא.
רשימת הפריטים: ריקודי עם, תנ"ך, צה"ל, סנדלי שורש, הכנסת, הכותל, סידור, כיפה וטלית, דיסק עם שירים ישראלים, ספרות ישראלית, ספר תורה שניצל מקהילה שנכחדה בשואה, פלאפל, מזוזה, תפילין, סרטי בורקס (גבעת חלפון, אלכס חולה אהבה, אסקימו לימון וכו'...), יד שרה, קיבוץ, בית משפט העליון, חנוכייה, הגדה של פסח, דגל ישראל, התקווה.
לסיכום: רואים מה כל קבוצה לקחה/ קנתה. שואלים: מה הייתם מוסיפים? האם היה חסר משהו?
לספר את הסיפור של אילן רמון שלקח לחלל: נס הנשיא, דגל חיל האוויר הישראלי, דגל, סמל סוכנות החלל הישראלית, אבן עם סמל אוניברסיטת ת"א, דגלון עם סמל מוזיאון חיל האוויר, דגלון עם הסמל העיר רמת גן (מקום הולדתו), דגלון עם סמל העיר באר שבע (בה גדל), דגלון עם סמל הספר בליך, העתק של ציור שצייר ילד שנספה בשואה, ספר תורה זעיר ששרד בשואה, ספר תנ"ך מוקטן, מטבע של שמינית השקל מהמרד הגדול, מזוזות ודולר מהרבי מולובביץ.-
ניתן להדביק הכל על בריסטול וגם לתת שם למדינה- כמה נשארו עם השם ישראל??.
מה ניתן ללמוד מזה?
נקנח באחד מהקטעים הבאים....
להיות ישראלי / דודו טופז
ללכת לים גם באמצע החורף
להגיד אהלן ולטפוח על עורף
לשיר בציבור את נגן חלילי
זה בשבילי- להיות ישראלי
המשך בקובץ המצורף...
זוהי ארץ/ אפרים קישון
זוהי ארץ כל כך קטנה ששטחה על מפת העולם אינו מספיק כדי לכתוב את
שמה בתוכו.
זוהי הארץ היחידה בעולם שמשלמי מיסייה בחוץ לארץ הקימו אותה.
זוהי ארץ בעלת גבולות בלתי מוגבלים.
זוהי הארץ הצרה ביותר בעולם זו, הי ארץ הצרות.
זוהי ארץ בה לומדת האם את שפת האם מפי ילדיה.
זוהי ארץ בה אבות אכלו בוסר ושיני הבנים מצוינות.
המשך בקובץ המצורף...
המדינה היחידה – יאיר לפיד
זוהי המדינה היחידה שבה פטריוט הוא מי שקונה בצומת מילד רוסי דגל כחול לבן שאותו ייצר פועל תאילנדי מבד שהגיע ממתפרה בעזה.
זוהי המדינה היחידה שבה 61% מהציבור תומך בניוד רצועת האלכסון, אבל רק 12% מהם יודעים מה זה בעצם.
זוהי המדינה היחידה שבה את החינוך העצמאי משלמת המדינה, אבל את החינוך חינם משלמים ההורים.
זוהי המדינה היחידה שבה המובטלים שובתים. זוהי המדינה היחידה שבה בני שישים עדיין שונאים את המ"כ מהטירונות.
המשך בקובץ המצורף...
מורה לשל"ח במקיף ח' כבר 10 שנים, אבל בשל"ח הרבה יותר, כבר מהצבא כמורה חיילת במה"ד של"ח לטרון. מאמינה מאוד בחינוך דרך הרגליים, דרך עשייה וחוויה ובעיקר מאמינה במשצים... קרא עוד
פעילות פש"צים כפולה מס' 9-10 - זהות
זהות - הגדרה אישית של הזהות שלי ומכאן זהות יהודית, זהות ישראלית ומה שבניהן
קישור למידע רשמי: ספר המשצים של של"ח
להורדת קובץ הפעילות בפורמט pdf - לחצו
פעולה ראשונה - 60 דקות
משחק פתיחה: אפשר את הרוח נושבת- (מדבר על דברים משותפים)
פעילות 1:
תעודת זהות: מבקשים מכל חניך להציג תעודת זהות אלטרנטיבית מי הוא ב 5 משפטים שמאפיינים אותו, מציגים במליאה את תעודת הזהות
מה צריך? חצי שמיניות בריסטולים/ דפים
סיכום הפעילות: כשמציגים את התעודות, מה שחוזר על עצמו כותבים על הלוח/ בריסטול. כך רואים מה שונה בין הזהויות של כולם ומה דומה בין הזהויות – מרכיב הזהות הקבוצתית.
במידה והקבוצה לא מעלה את הזהות המשותפת – על המנחה לעלות את הזהות המשותפת: דת, לאום, חברה.
בתום שלב זה המנחה יציג את הנושא למפגשים הקרובים: הזהות שלנו- רבות מההדרכות שלנו עוסקות בזהות בלאום, בהיסטוריה משותפת, וכדאי לפני שאנו מדריכים על כך, שנכיר את עצמנו קודם כל...
אז.. לזהות היהודית...
פעילות 2:
המנחה פותח בדיון עם הקבוצה על: מיהו יהודי? מה זה יהודי? מיהו ישראלי? מה זה ישראלי? האם יש בניהם הבדל?
שאלות לדיון:
- האם היהדות זה עניין של בחירה?
- האם זהות הוא עניין של בחירה?
- מה בונה זהות?
פעילות 3:
ראינו בדיון שיהודי ולהיות יהודי זה לא משהו מוחלט, יש מרכיבים שונים לזהות, ובייחוד לזהות היהודית.
המשולש שלפניכם מתמקד ב-3 המרכיבים של הלאום היהודי: לאום (עם ,הסטוריה, המדינה), דת ( אמונה, חוקי התנ"ך, תושב"ע ), תרבות ( מוזיקה, שפה, חגים, מנהגים ).
- מציירים על בריסטול את המשולש. או מסמנים על הרצפה עם מסקינטייפ (יותר מומלץ!*) וכל מש"צ עומד פיזית איפה שמתאים לזהות שלו
- כל מש"צ ממקם עצמו על המשולש.
לסיכום:
היהדות שלנו מורכבת מאלמנטים שונים וזה בסדר שלכל אחד מאתנו זהות קצת אחרת, חשוב לקבל כל זהות באשר היא ולהבין שיש שונים ממני, וחשוב לברר מי אני- משהו שגם משתנה בעקבות דברים שעברתי. לסיכום אפשר לספר על חוויה שאולי השפיע על משהו במרכיב הזהות- התקרבות ללאום, לדת, לתרבות בעקבות חוויה שעברת
פעילות זהות ישראלית - פעילות ב'
קישור לפעילות הקודמת: דיברנו על הזהות היהודית וראינו שבשבילנו ישראל היא חלק בלתי נפרד שלנו. היום נרחיב על כך...
ציוד דרוש: כסף מונופול, כרטיסים למכירה, פתקים.
פעילות 1 :
כל חניך מתבקש לחשוב על 5 תכונות שהן ישראליות בעיניו- לטוב ולרע...
לאחר 3-5 דקות שכל אחד בחר וכתב על פתק את מה שחשב עליו, מחלקים לקבוצות (לפי גודל קבוצה) ועכשיו הקבוצה הקטנה שומעת מה כל אחד כתב, והקבוצה, מכל מבחר התכונות, בוחרת 5 שבעיניי הקבוצה הן הבולטות ביותר (10-5 דקות).
בתום שלב זה כל קבוצה מציגה את התכונות שבחרה בפני המליאה
פעילות 2 :
לאחר שביררתם מיהו הישראלי, ננסה לבנות חברה ישראלית...
"העולם קרס, בודדים ניצלו.....נבחרתם לבנות חברה ישראלית חדשה ולהציל מס' פריטים בודדים. ניתן לכם לשם כך סכום כסף. החליטו כקבוצה מה חשוב שיהיה בחברה- "ארץ חדשה"!!
הקבוצות נשארות כמו בפעילות הקודמת והפעילות מתנהלת כמו מכירה פומבית- הם לא יודעים מה הפריט הבא.
רשימת הפריטים: ריקודי עם, תנ"ך, צה"ל, סנדלי שורש, הכנסת, הכותל, סידור, כיפה וטלית, דיסק עם שירים ישראלים, ספרות ישראלית, ספר תורה שניצל מקהילה שנכחדה בשואה, פלאפל, מזוזה, תפילין, סרטי בורקס (גבעת חלפון, אלכס חולה אהבה, אסקימו לימון וכו'...), יד שרה, קיבוץ, בית משפט העליון, חנוכייה, הגדה של פסח, דגל ישראל, התקווה.
לסיכום: רואים מה כל קבוצה לקחה/ קנתה. שואלים: מה הייתם מוסיפים? האם היה חסר משהו?
לספר את הסיפור של אילן רמון שלקח לחלל: נס הנשיא, דגל חיל האוויר הישראלי, דגל, סמל סוכנות החלל הישראלית, אבן עם סמל אוניברסיטת ת"א, דגלון עם סמל מוזיאון חיל האוויר, דגלון עם הסמל העיר רמת גן (מקום הולדתו), דגלון עם סמל העיר באר שבע (בה גדל), דגלון עם סמל הספר בליך, העתק של ציור שצייר ילד שנספה בשואה, ספר תורה זעיר ששרד בשואה, ספר תנ"ך מוקטן, מטבע של שמינית השקל מהמרד הגדול, מזוזות ודולר מהרבי מולובביץ.-
ניתן להדביק הכל על בריסטול וגם לתת שם למדינה- כמה נשארו עם השם ישראל??.
מה ניתן ללמוד מזה?
פוסטים דומים
נקנח באחד מהקטעים הבאים....
להיות ישראלי / דודו טופז
ללכת לים גם באמצע החורף
להגיד אהלן ולטפוח על עורף
לשיר בציבור את נגן חלילי
זה בשבילי- להיות ישראלי
המשך בקובץ המצורף...
זוהי ארץ/ אפרים קישון
זוהי ארץ כל כך קטנה ששטחה על מפת העולם אינו מספיק כדי לכתוב את
שמה בתוכו.
זוהי הארץ היחידה בעולם שמשלמי מיסייה בחוץ לארץ הקימו אותה.
זוהי ארץ בעלת גבולות בלתי מוגבלים.
זוהי הארץ הצרה ביותר בעולם זו, הי ארץ הצרות.
זוהי ארץ בה לומדת האם את שפת האם מפי ילדיה.
זוהי ארץ בה אבות אכלו בוסר ושיני הבנים מצוינות.
המשך בקובץ המצורף...
המדינה היחידה – יאיר לפיד
זוהי המדינה היחידה שבה פטריוט הוא מי שקונה בצומת מילד רוסי דגל כחול לבן שאותו ייצר פועל תאילנדי מבד שהגיע ממתפרה בעזה.
זוהי המדינה היחידה שבה 61% מהציבור תומך בניוד רצועת האלכסון, אבל רק 12% מהם יודעים מה זה בעצם.
זוהי המדינה היחידה שבה את החינוך העצמאי משלמת המדינה, אבל את החינוך חינם משלמים ההורים.
זוהי המדינה היחידה שבה המובטלים שובתים. זוהי המדינה היחידה שבה בני שישים עדיין שונאים את המ"כ מהטירונות.
המשך בקובץ המצורף...