סרגל ניווט: דף הבית>>מפגש תרבויות בארץ ישראל>> שיעור 1: תעודת זהות תרבותית- אישית וכיתתית
מורה במחוז מרכז כבר 12 שנה, כיום מלמד בויצו הדסים. מדריך בקורסי המש"צים ומכשיר את המדריכים. מחפש תמיד את החוויה שבשיעור או בסיור ומנסה להנגיש אותה לטכנולוגיה של המאה ה-21.... קרא עוד
תעודת זהות תרבותית – אישית וכיתתית
שיעור 1 - "רב המשותף על המפריד"
להורדת קובץ השיעור - לחצו
מטרת השעור: התלמיד יגדיר את הזהות התרבותית המשותפת של הכיתה.
המסר הערכי: באחריותי לברר את המשותף ביני ובין חברי לכתה מבחינה תרבותית.
הרעיון המרכזי ויעדי השיעור כפי שמופיע בסדנה באתר של"ח
פתיח חלק א' - לימוד ההגדרה התרבותית – 7 דקות
עזרים – פלאפון
המירוץ לויקיפדיה. המורה תבקש מהתלמידים להיכנס לאתר Naraviw והם יתבקשו להגיע למושג תרבות מהערך ישראלים. מי שיצליח להגיע למושג 'תרבות' כמה שיותר מהר בכמה שפחות צעדים הוא המנצח!
יש להכין קודם לכן את המשחק על ידי ההוראות המופיעות באתר.
המורה תשאל אלו ערכים עלו במהלך השוטטות בויקיפדיה? יהדות, אוכל, מסורת, וכו
הערות: המורה תכתוב את ההגדרה למושג 'תרבות' על הלוח
הגדרת המושג תרבות: תרבות היא מכלול הערכים, האמונות ותפיסות העולם המושרשות בחברה כלשהי, כפי שהן באות לידי ביטוי בהתנהגויות של בני אדם. אבני היסוד העיקריים הן: היסטוריה משותפת, סמלים, טקסים, לבוש, מאכלים ומיתוסים.
גוף השיעור
לימוד ההגדרה התרבותית חלק ב' – הצגה – תרבות משותפת – 5 דקות
המורה תחלק משימה לכיתה:
כל אחד יקבל רבע נייר(ראה נספח) עם קריטריונים של תרבות לפי- שפה, דת, סגנון לבוש, מוזיקה וכו.כל אחד צריך להחתים כמה שיותר תלמידים שדומים למאפייני התרבות שלו. הראשון שמצליח להחתים את כל המשבצות(9 בסה"כ- ניצח!)
מה למדנו מהתרגיל? לכיתה יש מאפייני תרבות משותפים....
התאמה ליעד: התלמיד יאפיין את הזהות התרבותית המשותפת לתלמידי הכיתה על פי הקריטריונים המאפיינים תרבות.
חלק ג': תעודת זהות – 5 דקות
התלמיד יכתוב תעודת זהות תרבותית לפי הנספח המצורף(נספח ב) מבלי לציין את השם שלו.
התאמה ליעד: התלמיד יאפיין את זהותו התרבותית האישית על פי הקריטריונים המאפיינים תרבות.
חלק ד': ניחוש תעודת זהות – 20 דקות
המורה תפזר את כל תעודות הזהות של התלמידים לאחר מכן תחלק לכל תלמיד באופן אקראי את הת. ז. כל תלמיד ינחש מי עומד מאחורי תעודת הזהות שקיבל.
סיכום - 5 דקות
המורה ישאל: אם כך האם כולנו דומים או שונים?
התאמה ליעד: התלמיד יתרשם מהעובדה כי הזהות המשותפת של הכתה נתרמת ממגוון הזהויות התרבותי של כל תלמיד.
המורה מסכם: כי למרות שכלנו חולקים תרבות אחת משותפת ובכמה מדדים אנחנו שווים, עדיין לכל אחד יש את היחודיות שלו התורמת לכלל ויוצרת מגוון תרבותי עשיר שמאפיין למעשה גם את אוכלוסיית כל המדינה.
בשלב הזה ניתן לכתוב תעודת זהות כיתתית ולראות שאכן יש מאפיינים דומים לתלמידים בכיתה אך גם יש מאפיינים שונים בין התלמידים.
נספחים
נספח 1
נספח 2
יש לכם תכנים משלכם ואתם רוצים לשתף את קהילת מורי השלח? לחצו כאן
מגוון שעורים בסדנאות של"ח | של"ח בחינוך המיוחד | עבודה עם משצים
אלבום התמונות המשותף| צוות המורים
מרכז נע"ם הוא מרכז חינוכי המקשר בין מורי של"ח וידיעת הארץ לשיתוף תכנים.
אתר האינטרנט של מרכז נע"ם מאגד בתוכו מערכים ומצגות שמורי השל"ח ליקטו וערכו לטובת שימוש חינוכי בלבד.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים ו/או בתכנים המגיעים לידנו. במידה ונפלה טעות תחת ידינו אנא פנו אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל:noam.team123@gmail.com
סרגל ניווט: דף הבית>>מפגש תרבויות בארץ ישראל>> שיעור 1: תעודת זהות תרבותית
מורה במחוז מרכז כבר 12 שנה, כיום מלמד בויצו הדסים. מדריך בקורסי המש"צים ומכשיר את המדריכים. מחפש תמיד את החוויה שבשיעור או בסיור ומנסה להנגיש אותה לטכנולוגיה של המאה ה-21.... קרא עוד
תעודת זהות תרבותית – אישית וכיתתית
שיעור 1 - "רב המשותף על המפריד"
להורדת קובץ השיעור - לחצו
מטרת השעור: התלמיד יגדיר את הזהות התרבותית המשותפת של הכיתה.
המסר הערכי: באחריותי לברר את המשותף ביני ובין חברי לכתה מבחינה תרבותית.
הרעיון המרכזי ויעדי השיעור כפי שמופיע בסדנה באתר של"ח
פתיח חלק א' - לימוד ההגדרה התרבותית – 7 דקות
עזרים – פלאפון
המירוץ לויקיפדיה. המורה תבקש מהתלמידים להיכנס לאתר Naraviw והם יתבקשו להגיע למושג תרבות מהערך ישראלים. מי שיצליח להגיע למושג 'תרבות' כמה שיותר מהר בכמה שפחות צעדים הוא המנצח!
יש להכין קודם לכן את המשחק על ידי ההוראות המופיעות באתר.
המורה תשאל אלו ערכים עלו במהלך השוטטות בויקיפדיה? יהדות, אוכל, מסורת, וכו
הערות: המורה תכתוב את ההגדרה למושג 'תרבות' על הלוח
הגדרת המושג תרבות: תרבות היא מכלול הערכים, האמונות ותפיסות העולם המושרשות בחברה כלשהי, כפי שהן באות לידי ביטוי בהתנהגויות של בני אדם. אבני היסוד העיקריים הן: היסטוריה משותפת, סמלים, טקסים, לבוש, מאכלים ומיתוסים.
גוף השיעור
לימוד ההגדרה התרבותית חלק ב' – הצגה – תרבות משותפת – 5 דקות
המורה תחלק משימה לכיתה:
כל אחד יקבל רבע נייר(ראה נספח) עם קריטריונים של תרבות לפי- שפה, דת, סגנון לבוש, מוזיקה וכו.כל אחד צריך להחתים כמה שיותר תלמידים שדומים למאפייני התרבות שלו. הראשון שמצליח להחתים את כל המשבצות(9 בסה"כ- ניצח!)
מה למדנו מהתרגיל? לכיתה יש מאפייני תרבות משותפים....
התאמה ליעד: התלמיד יאפיין את הזהות התרבותית המשותפת לתלמידי הכיתה על פי הקריטריונים המאפיינים תרבות.
חלק ג': תעודת זהות – 5 דקות
התלמיד יכתוב תעודת זהות תרבותית לפי הנספח המצורף(נספח ב) מבלי לציין את השם שלו.
התאמה ליעד: התלמיד יאפיין את זהותו התרבותית האישית על פי הקריטריונים המאפיינים תרבות.
חלק ד': ניחוש תעודת זהות – 20 דקות
המורה תפזר את כל תעודות הזהות של התלמידים לאחר מכן תחלק לכל תלמיד באופן אקראי את הת. ז. כל תלמיד ינחש מי עומד מאחורי תעודת הזהות שקיבל.
סיכום - 5 דקות
המורה ישאל: אם כך האם כולנו דומים או שונים?
התאמה ליעד: התלמיד יתרשם מהעובדה כי הזהות המשותפת של הכתה נתרמת ממגוון הזהויות התרבותי של כל תלמיד.
המורה מסכם: כי למרות שכלנו חולקים תרבות אחת משותפת ובכמה מדדים אנחנו שווים, עדיין לכל אחד יש את היחודיות שלו התורמת לכלל ויוצרת מגוון תרבותי עשיר שמאפיין למעשה גם את אוכלוסיית כל המדינה.
בשלב הזה ניתן לכתוב תעודת זהות כיתתית ולראות שאכן יש מאפיינים דומים לתלמידים בכיתה אך גם יש מאפיינים שונים בין התלמידים.
נספחים
נספח 1
נספח 2
פוסטים דומים
יש לכם תכנים משלכם ואתם רוצים לשתף את קהילת מורי השלח? לחצו כאן
מגוון שעורים בסדנאות של"ח | של"ח בחינוך המיוחד | עבודה עם משצים
אלבום התמונות המשותף| צוות המורים
מרכז נע"ם הוא מרכז חינוכי המקשר בין מורי של"ח וידיעת הארץ לשיתוף תכנים.
אתר האינטרנט של מרכז נע"ם מאגד בתוכו מערכים ומצגות שמורי השל"ח ליקטו וערכו לטובת שימוש חינוכי בלבד.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים ו/או בתכנים המגיעים לידנו. במידה ונפלה טעות תחת ידינו אנא פנו אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל:noam.team123@gmail.com